Správne sedenie
1. správne sedenie
Prvé návyky správneho sedenia a držania tela pri písaní by dieťa malo dostať už v rodine a v predškolskom zariadení:
Dieťa sedí na celom sedadle, nie na jeho okraji, pričom nohy celou svojou plochou má na podlahe. Táto poloha mu zaručuje stabilitu. Strnulé alebo násilné sedenie by vyvolalo svalové napätie, čo by dieťa dlho nevydržalo.
Trup tela je mierne naklonený dopredu (k písacej doske), ale hrudník sa nedotýka lavice. Od prednej hrany stola je vzdialený približne 3 – 5 cm, čo je asi šírka detskej dlane. Váha celého tela je rozložená na sedadle, nie na predlaktiach, ktoré sú opreté o písaciu dosku.
V škole, ale i mimo nej, sa mnohokrát stretávame s nesprávnym držaním trupu – os chrbtice je naklonená doľava, u niektorých doprava alebo hlboko dopredu. Trvalo chybné držanie trupu spôsobuje až pokrivenie chrbtice (skolióza), guľatý chrbát (kyfóza), s čím úzko súvisí krátkozrakosť, trvalé žalúdočné, ale i dýchacie ťažkosti.
2. poloha hlavy
Hlava je mierne naklonená nad písankou, oči sú od nej vzdialené približne 30 - 35 cm. Vzdialenosť si deti prakticky nacvičia tak, že sa dotknú písacej dosky lakťom a ukazováky oboch rúk položia pod očné viečka po obidvoch stranách tváre.
Pri nízko sklonenej hlave dieťa „píše nosom“, kazí si zrak, nemá dostatočný rozhľad po celej ploche písanky. Píše písmená v nerovnakej výške, nepravidelne, krivo riadkuje, atď. Ak hlavu nakláňa na jednu či druhú stranu - tzv. písanie zboku - nevidí dobre na vytváranie písmen, na vedenie riadkov a dodržiavanie jednotného sklonu písma.
3. poloha rúk
Predlaktia sú voľne položené na písacej doske a smerujú do pravého uhla, ktorého predpokladaný vrchol je v strede detského tela. (Existuje závislosť medzi úrovňou grafického prejavu a polohou sedenia. Ak je niektoré z predlaktí spustené dolu, vychyľuje sa os ramien z vodorovnej polohy a dochádza k spomínanej skolióze - skrivenie chrbtovej kosti - dieťa nedokáže dobre písať.) Lakte sú v správnej polohe, ak mierne presahujú okraj písacej dosky a sú nepatrne vzdialené od tela. Každé výrazné vychýlenie polohy lakťa a predlaktia sa prejaví na kvalite písma, napr. vzďaľovanie sa lakťa od tela spôsobuje stojatý sklon písma.
Záprstie a prsty sú v optimálnej polohe, ak sa opierajú o články dvoch posledných prstov (malíčka a prstenníka) tak, aby medzi záprstím a povrchom písacej plochy zostávala maličká medzera. Prvé tri prsty (palec, ukazovák a prostredník) pridržiavajú písadlo (ceruzku alebo pero) a posledné dva sú mierne ohnuté smerom k dlani.
4. poloha nôh
Pri písaní sedí dieťa na stoličke tak, že 2/3 dolnej končatiny (stehná) sú na sedadle a 1/3 je voľná. V opačnom prípade hrana sedadla tlačí a bráni prirodzenému krvnému obehu. Pravá noha je v kolene zohnutá približne do pravého uhla a chodidlá nôh sa celou šírkou opierajú o podlahu. (To preto, aby sa váha tela aspoň čiastočne prenášala aj na ne a tak odľahčovala ruky.) Päty sú mierne vzdialené od seba a špičky chodidiel o niečo viac. Doporučuje sa predsúvať pravú nohu mierne dopredu. Odbremeňuje sa tým zaťaženie pravej ruky (váha tela sa prenáša na ľavú ruku), ktorá pri písaní potrebuje podstatne viac voľnosti.
5. umiestnenie písanky
Písanka je celou plochou na písacej doske. Pri písaní zviera so spodným okrajom dosky uhol 15 až 25 stupňov, čiže pravý dolný roh písanky je zhruba o 3 až 4 detské prsty vyššie ako ľavý.
6. držanie písacieho prostriedku
Mnohým deťom robí ťažkosti držanie a manipulácia s písacím prostriedkom. Základom správneho držania písadla je úplná voľnosť svalov hornej končatiny. Dosiahneme ju hravou činnosťou, ktorej výsledkom by mal byť pohyb, gymnastický alebo grafický cvik, uskutočňovaný zábavným spôsobom a v rytme.
Písadlo držia prvé tri prsty ruky: palec, ukazovák, prostredník. Palec je mierne ohnutý a pridržiava písací prostriedok z ľavej strany zhora. Ukazovák prečnieva nad palcom a smeruje k hrotu. Prostredník ho pridržiava prvým článkom. Posledné dva prsty (prstenník a malíček) sú mierne ohnuté dovnútra dlane a slabo sa dotýkajú. Celá ruka leží ľahko na prvých dvoch článkoch malíčka, aby sa pri písaní voľne posúvala. Písadlo sa drží ľahko, 2 až 3 cm nad hrotom tak, aby jeho os zvierala s plochou papiera uhol približne 45 stupňov.
Ľavák drží písadlo podobne ako pravák - troma prstami: prvý článok prostredníka ho podopiera z ľavej strany zdola, palec ho pridržiava z pravej strany a ukazovák zhora. Drží ho ľahko 3 až 4 cm nad hrotom (špičkou), teda tak, aby s plochou papiera či písanky zvieral uhol približne 45 stupňov.